Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



lördag 1 december 2012

Spiral cookies


När jag gick ut och kollade amerikanska bloggar inför julbaket hittade jag dessa söta kakor. Jag är inte så förtjust att baka efter amerikanska recept så jag blev jätteglad när jag hittade detta recept på bloggen Sugartown. Man kan ju variera dem som man vill genom att smaksätta degen med olika smaker, färga den i flera färger osv. Själv funderar jag på om jag ska dekorera några av kakorna med kristyrtomtar som jag fått från Ditt skafferi:)

Spiral Cookies
7,5 dl mjöl
1½ tsk bakpulver
2½ dl socker
250g smör
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
grön färg
strössel

Gör så här:
1. Blanda mjöl och bakpulver, ställ åt sidan.
2.Vispa rumsvarmt smör fluffigt och tillsätt sockret lite i taget.
3.Vispa i ägg och vanilj.
4.Vispa sedan ner mjölet lite i taget. Forma till en deg och dela i 2.
5. Lägg ena biten och sidan och blanda i grön färg. Knåda tills färgen gått in i smeten och forma till en deg.

6. Kavla ut degarna var för sig mellan två bakplåtspapper till rektanglar (ca 40x25cm.) Lägg i kylen (med papperet kvar) och låt ligga minst en timme.
7. Ta ut degen och dra bort de översta papperen. Lägg den gröna degen över den vita, och använd kaveln för att trycka i hop dem. (Ta bort övre papperet) Rulla försiktigt i hop till en rulle. Rulla långsamt och var nogrann med att trycka ihop degen om den spricker när du rullar. 
8. Häll strössel i en avlång form och rulla degen i det.
9. Täck sedan rullen i bakpapper och linda sedan in i plast. Låt ligga i kylen ett par timmar. Skär 1 cm breda kakor och lägg på pappersklädd plåt. Grädda på 180 grader i ca 10 minuter.
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar