Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



tisdag 18 december 2012

Marknadsnougat


Har enda sedan jag var liten varit väldigt förtjust i marknadsnougat, har därför provat att göra egna. Men jag har bara haft recept med kokosfett i och jag är inte så förtjust i det. Så lyckan var stor när jag fick detta recept av min arbetskamrat som innehöll smör istället:) Väldigt gott blev det!

125g smör
5 3/4dl socker
1 3/4dl vatten
6½dl vetemjöl
4dl florsocker
1dl kakao

Gör så här:
1. Lägg smör, socker och vatten i en gryta. När det börjar smälta rör ihop det och låt det koka max två minuter.
2. Blanda under tiden mjöl, florsocker och kakao i en matberedare.
3. Låt matberedaren med mjölblandningen snurra och häll ner smörblandningen. Det blir ganska snabbt en jämn smet. Skynda att hälla ut den på ett bakplåtspapper. Den stelnar väldigt fort.
Vill du ha lite tjockare nougatbitar så lägger du smörpappret i en form. Givetvis behöver man ingen matberedare utan man kan använda en elvisp också. Men eftersom smeten blir ganska tung så är det smidigare med en matberedare.
4. När det svalnat skär man den i rutor och förvarar den i kylskåp eller frys!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar