Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



torsdag 20 december 2012

Strassburgare

 


Som liten älskade jag att åka till min mammas farfar där det serverades minst sju sorters kakor på kalasen. Givetvis tog jag av alla sorter men lyckades aldrig äta upp dem utan ficken påse med mig hem. Tyckte det var så vackert med all fina småkakor i fina färger och former. Strassburgare var en av kakorna som alltid fanns med antingen med färgglatt strössel eller doppade i choklad. När jag nu själv försökte mig på dessa kakor gick det inget vidare. Smeten blev bara smulig så jag var tvungen att ta i ett ägg. Att spritsa kakdeg var minsann inte samma sak som att spritsa frosting. Men till slut blev det några kakor iallafall, inte alls så fina som jag minns dem men ändå:)

Strassburgare
100 gram mjukt, mjukt smör
0,5 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1, 75 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
smält choklad

1. Låt smöret bli rumstempererat.
2. Rör smör, florsocker och vaniljsocker till en jämn smet. .
3. Tillsätt potatismjöl och vetemjöl lite i sänder och rör kraftigt hela tiden gärna med elvisp.
4. Spritsa degen med maskin eller för hand genom en krusig sprits till längder på en plåt med bakplåtspapper.
5. Grädda mitt i ugnen i 175°C i ca 10 minuter. Låt svalna.
6. Doppa ena änden i smält choklad. Tips om du doppar kakorna i choklad: Lägg kakorna på bakplåtspapper tills chokladen stelnar så lossnar de lätt.

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar