Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



lördag 15 december 2012

Biscotti med choklad, kanel och mandel

Jag vill inte ha smör i mina biscotti, dom får inte rätta knaprigheten då tycker jag :)
Sen ville jag inte bara göra vanliga, utan lite extra smak, så det fick bli en variant med chokladbitar och lite kanelsmak!



1 ägg

1dl råsocker strö

1 tsk vaniljsocker

2 dl vetemjöl

1/2 tesked bakpulver

1 tesked kanel

50 g mörk choklad

100 g mandel

Vispa ägg, socker och vaniljsocker. Blanda mjöl, kanel, bakpulver i en skål och rör sedan ner i äggblandningen.
Hacka choklad och mandel och arbeta in i smeten. Lägg upp degen på mjölat bakbord och gör två längder ca 2,5 cm breda och 20 cm långa, lägg sedan på mjölad bakplåt och in i ugnen i 25 min i ca 175 grader. Ta sedan ut dem och låt dem svalna en stund innan du skär dem snett över. Låt dem sedan stå i ugnen i ca 20 minuter på eftervärmen så att de torkar till.
Några hamnade i strutar....blir nog presenter till Alice och Villes förskolärare, om dom inte försvinner innan dess!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar