Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



måndag 17 december 2012

Minipepparkakshus

 
 
Förra året hittade jag en amerikansk blogg som hade bakat minipepparkakshus som de sen satte på kaffemuggar. Detta tyckte jag var en jättekul idè, men när jag provade deras mallar blev huset ganska klumpigt. Men sen visade det sig att Åhlens sålde färdiga pepparkaksmått till alla husdelarna.
Jag använde faktiskt husen som placeringskort på julafton. Jag skrev ut små fina lappar med namnen och fäste på hustaken med kristyr. I år ska jag nog trycka ut initialerna i sockerpasta och fästa på taket:)
 
 
 
Ett presenttips är annars att köpa en fin mugg och sätta ett hus på kanten och slå in i cellofan. Så har du en perfekt gåbortpresent eller julklapp. Den fina muggen på bilden kommer från Ditt skafferi.
 
 
 
Vill ni prova att göra dessa hus så har jag ritat av mina mått i dokumentet nedan. När jag ska göra dessa hus är jag bekväm och köper färdig pepparkaksdeg men det går givetvid bra med hemmagjord också. För att inte delarna ska ändra form kavlar jag ut degen på en plåt med bakplåtspapper och skär delarna direkt på plåten. Sen fäster man ihop huset med smält socker. Jag dekorerar med kristyr och vitt strössel från Ditt skafferi.
 
 

Lycka till!
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar