Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



tisdag 4 december 2012

Kola med fyllning


Jag fick detta receptet på jobbet av en kollega. Tyckte det lät ganska smidigt och väldigt gott! Jag valde att fylla kolan med Fazers Marianne chokladkaka. Jag hade egentligen velat ha Marabous polka, men den verkar inte finnas längre:( Men den blev fantastiskt god iallafall!!

Recept kola:
100g smör
3dl socker
2dl grädde
1dl ljus sirap
1tsk vaniljsocker

Valfri smaksättning: tex hackad mjölkchoklad, hackade polkagrisar, riven lime etc

Gör så här:
1. Smält smöret, ta av från plattan och blanda i alla övriga ingredienser.
2. Blanda väl och ställ tillbaka på plattan. Koka utan lock 10-30 min. Rör då och då.
3. Gör ett kulprov efter 10-15 min. (det räcker att det precis går att rulla en kula, kolan behöver inte bli stel i vattnet när du gör kulprovet.
4. Häll halva smeten i en oljad avlång brödform. Häll i valfri fyllning i ett jämnt lager och häll över resten av kolasmeten.
5. Låt stelna.
6. När kolan stelnat vält upp den på en skärbräda och skär i lagom stora bitar.


/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar