Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



måndag 3 december 2012

Pepparkakshus, kristyr och byggdeg


Årets första pepparkakshus är tillverkade och en del även levererade till ett företag! Hittade ett bra recept på byggdeg till pepparkakshus hos familjen Bahne, kika in där för massa julpyssel och häftiga hus!
Degen var jättebra och jag gillar ju att den står sej ett tag, känner mej lite tveksam till mer än en månad bara...med tanke på att det är grädde i den....men man behöver ju inte äta den då =)

Pepparkaksdeg för hus och stora pepparkakor:
450 g farinsocker
3 dl sirap
3 dl tunn grädde
2 tsk mald ingefära
2 tsk kanel
2 tsk malda nejlikor
2 msk bikarbonat
1 kg vetemjöl
 Blanda allt utom vetemjölet och rör massan väl i ca 10 min, gärna i en matberedare. Arbeta in mjölet. Låt degen vila svalt och övertäckt ett dygn eller längre.
Grädda pepparkakorna i 175-200 grader.
Degen kan förvaras ca 1-2 månader (!)svalt och övertäckt.

När jag gör kristyr använder jag Mia Öhrns recept, 1 äggvita, 2 dl florsocker 2 krm ättiksprit. Jag vispar äggvitan med elvisp lite först, sen häller jag i lite florsocker i taget tills det blir riktigt fluffigt, droppar i ättikan och vispar lite till, tar ev i lite mer flor om det inte blir hållbara toppar när jag doppar i visparna! Husen är sedan dekorerade med strössel jag har i "Ditt Skafferi". Det vita,som ser ut som kokos är oblatströssel och är vldigt fint som snö!
Granarna är glassstrutar som jag spritsat med en liten bladtyll, börja nerifrån, jätte kul och ganska enkelt när man fått in snitsen!

Både jag och Sofia gillar att bygga med pepparkaksdeg, så det blir nog fler inlägg inan jul =)
/Annett
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar