Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



söndag 12 februari 2012

Tårta med "frozen buttercream transfer"


För några veckor sedan fick jag en förfrågan att göra en tårta till en 10-åring som gillar fotbollslaget J-södra. (Jönköping) Jag har länge varit lite nyfiken på att testa att göra sk buttercream transfer, och efter lite överläggningar med mamman om hur den skulle se ut så kom jag fram till att det nog skulle vara lämpligt. Emblemet har en lövkrans som skulle bli väldigt klurig att skära ut i sp eller marsipan...
Så jag skrev ut lagets emblem från hemsidan, vände på pappret och fyllde i konturerna. Sen stoppade jag pappret i en (rengjord) plastficka, tejpade fast på en bit kartong och gjorde en enkel smörkäm med citronsmak.

Sen färgade jag smörkrämen, en del gul och en del grön, med lite blått i! Wiltons färger går att blanda med varandra för att få rätt nyans.... (finns att köpa på ) En del lät jag vara "vit".
Eftersom jag inte hade nån tyll som jag tyckte var tillräckligt smal så gjorde jag strutar av smörpapper. Fungerar fint med smörkrämen eftersom den är så fast!
Jag började med den gula eftersom den "håller ihop" hela emblemet. När allt som var gult var ifyllt la jag in kartongen i frysen en stund. Efterbara nån minut var det stelt och jag kunde fortsätta med nästa färg!
Det svåraste var givetvis att få till raka linjer som blir jämna och det pilliga med löven. Men det tog inta så lång stund så nästa försök blev mycket bättre! Det som är mot plastfickan kommer ju uppåt på tårtan sen, därför får man ju se upp om det är bokstävér så det inte blir spegelvänt! Fattar man nu inte på min beskrivning så får man upp massa videor på en "frozen buttercream transfer"-sökning.
Nästa gång ska jag vara mer noga när jag fyller de stora ytorna, det är lätt att det blir små luft-fickor. Som mellanlägg på tårtan hade jag en jordgubbsmousse och vaniljkräm.
/Annett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar