Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



lördag 25 februari 2012

Cupcakes med bilar!

Det blev en mousse med Ahlgrens bilar till slut, på choklad cupcakes. Jag provade ju mej fram i veckan, men när jag testade choklad-receptet istället för vanilj var jag fast! Väldigt goda, och höjde sej lite i mitten, som jag gillar. Receptet har ni längst ner.
Kanske hade jag gillat den vita chokladfrostingen bättre till dessa, men så testade jag att göra Alhgrens-bilar-fluff som jag hittade här och det blev ju lite kul! (fluff = grädde med valfri smaksättning) Speciellt eftersom 30-års festen dom ska levereras till hade lite USA/rockabilly-tema.... Vad är då en bättre dessert än cupcakes?!
Som en godisbit och muffin på en gång blev domoch jag är faktiskt riktigt nöjd med resultatet!


Choklad cupcakes

100g mjöl (ca 1,5dl)
20g kakao
140g socker(ca 1,5dl)
1 ½ tsk bakpulver
en nypa salt
40g osaltat rumstmpererat smör
Vispa ihop på låg hastighet så att allt blir gryningt.
1 1/4 dl mjölk
1 ägg
½ tsk vaniljessens
Vispa ihop allt utom hälften av mjölken i en separat bunke. Vispa ihop resterande mjölk i mjölblandningen så den går ihop, hällsedan i äggblandningen, rör till en slät smet utan att överarbeta den. Häll upp i formar, 175 grader i 20-25 min

Någon liten muffin finns kvar för att förgylla min melodi-festival-kväll!
/Annett

1 kommentar:

  1. Hej ditt goda recept kommer att bli poppis på vår Rockabilly. Fest.

    SvaraRadera