Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



måndag 13 februari 2012

Roliga småkakor!


Tänkte visa ett recept på småkakor som jag verkligen gillar. Eftersom det är Alla hjärtans dag imorgon valde jag att baka dem i form av hjärtan. Har gjort alla möjliga former: Fjärilar, traktorer, nallebjörnar och barbapapor mm. Hur mycket man sen vill dekorera dem är ju upp till var och en. Men jag tycker att det är kul att fixa till dem lite, annars är de goda som de är:)

Mörka Chokladkakor:

6dl vetemjöl
1,2dl kakao
225g smör
2,3dl socker
1 ägg
1tsk vaniljsocker

1. Blanda mjöl och kakao i en skål.
2. Vispa smör och socker vitt och fluffigt.
3. Blanda ner ägg och vaniljsocker och rör ordentligt.
4. Blanda ner mjölblandningen lite i taget.
5. Plasta in och lägg i kylen ca 30min.
6. Kavla ut ca 0,5cm tjockt och tryck ut de figurer du valt.
7. Baka i 175 grader i 12-16min beroende på storlek.
8. Låt svalna på plåten.

Om du vill dekorera dem kan man antingen spritsa kristyr/smörkräm på dem eller som jag gjort dekorera dem med sugarpaste. Då smetar man lite smörkräm på kakan och kavlar ut sugarpaste. Sedan använder du samma form som till kakan och trycker ut, sedan är det bara att lägga den på kakan. Låt sedan fantasin flöda....
/Sofia

1 kommentar:

  1. Tack för receptet på chokladkakorna, nu blir mina små killar glada här hemma! Inspirerande blogg! :)

    SvaraRadera