Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



onsdag 29 februari 2012

Maränger


Fick ett infall att jag skulle göra maränger och spritsa dom så att de ser ut som rosor. Bra tanke kanske, men resultatet blev väl sådär. Tror kanske att jag inte riktigt fick till smeten men jag ska prova igen:) Att spritsa rosmönster tycker jag är jättefint, men än har jag väl inte riktigt fått in den rätta knycken men skam den som ger sig:) Vill ni ha tips på hur man gör finns det en bra beskrivning här
Receptet på maränger kommer här:

4 äggvitor
220g socker
2msk potatismjöl
1 tsk pressad citron
gelefärg (valfritt)

1. Sätt ugnen på 100 grader.
2. Vispa äggvitorna hårt.
3. Fortsätt vispa och tillsätt sockret lite efter hand, tills det lösts upp.
4. Tillsätt potatismjöl och pressad citron.
5. Vispa lite till och tillsätt färg om du vill ha det.
6. Spritsa på en plåt med bakplåtspapper.
7. Baka i ugnen i ca 1,5-2 timmar

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar