Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



fredag 10 februari 2012

1-års kalas


Då var det dags för mitt första blogginlägg, lite nervöst måste jag säga..
För två veckor sedan fyllde min dotter ett år och då skullde det ju givetvis bakas till kalaset. Hade tidigt bestämt mig för att göra en slottstårta och sökte på internet efter inspiration. På bilderna ovan ser ni resultatet och nedan en liten beskrivning:

Jag gjorde en vanlig tårtbotten som jag fyllde med hallonmousse och chokladmousse. Sedan spacklade jag tårtan med grädde och täckte den med vit marsipan. Dekorationen på tårtan gjorde jag med sugarpaste, smörkräm ochkristyrblommor.
Tornen är glasstrutar som jag smetat rosa kristyr på och doppat i rosa strössel. Blev väl inte jättenöjd med utseendet då jag tyckte att tornen såg lite sneda ut. Men för att vara första försöket får det duga. Smaken var jag väldigt nöjd med, men den var ganska mäktig.

Som vanligt var jag rädd att tårtan inte skulle räcka så jag gjorde även Citroncupcakes med gelehallonmousse som jag dekorerade med sugarpaste. Utseendet på dessa blev jag väldigt nöjd med, gjorde även egna wrappers av tårtpapper. Men smaken blev en stor besvikelse. Men man kan inte lyckas jämnt, men jag tänker definitivt inte göra gelehallonmoussen igen.
Recepten har jag lagt ut innan detta inlägg om nån blir sugen:)
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar