Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



måndag 20 februari 2012

Semlor!


Jag har aldrig bakat semlor förut men i år tänkte jag göra ett försök. Finns ju alla möjliga smaker nu för tiden men jag får nog kalla mig traditionell i den frågan:)Hittade ett recept på recepten.se som jag provade. Nu ska jag bara fixa mandelmassan också, det färdiga resultatet kommer imorgon. Ha en skön måndag.

Semledeg:
1 ägg
50g jäst för söta degar
100g smör
3dl mjölk
0,5tsk salt
1tsk kardemumma
1dl socker
0,5tsk hjorthornssalt
knappt 1L vetemjöl

1. Ta ut ägget ur kylskåpet så det blir rumsvarmt.
2. Smula jästen i en bunke.
3. Smält smöret och häll på mjölken, värm till 37 grader. Häll över jästen och rör tills den lösts upp.
4. Tillsätt salt, kardemumma, socker och ägg. Rör ner hjorthornssalt och mjöl lite i taget tills degen är smidig och blank.
5. Ställ bunken på en dragfri plats och lägg över en handduk och låt jäsa i ca 30min.
6. Ta upp degen på bakbordet och knåda ut alla luftbubblor. Dela degen i 14 delar och baka ut till runda släta bullar. Lägg på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa i 30 min.
7. Pensla försiktigt bullarna med ett uppvispat ägg. Grädda dem i 225-250 grader i 8-10minuter.
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar