Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



lördag 24 mars 2012

Underbara vaniljbullar!


Jag har alltid älskat vaniljbullar, det är inget fel på kanel och kardemumma men favoriten är ändå vanilj. Tyvärr har jag inte haft något bra recept på dessa bullar men har försökt att baka dem ändå, med varierat resultat. Men nu mina vänner har jag det perfekta receptet, en varning bör dock gå ut: Detta är ingen LIGHT-variant:)
Receptet har jag fått av min svägerskas svärfar Torsten som bakar underbara bullar.
Receptet ger ca 40 bullar.

Bulldeg:
150g rumsvarmt smör
5dl mjölk
50g jäst för söta degar
1dl socker eller vit sirap
½tsk salt
ca 14 dl vetemjöl

Fyllning:
300g smör
8msk vaniljsocker
8msk strösocker

1. Värm mjölken till 37 grader. Smula ner jästen i en degskål. Häll över mjölken och rör om.
2.Tillsätt matfettet i bitar, socker eller sirap och salt.
3. Mät upp mjölet. Häll det luftigt direkt ur påsen i ett litermått. Skaka inte måttet.
4. Tillsätt mjölet men spar ½ dl till utbakningen. Arbeta degen kraftigt, cirka 5 minuter med maskin eller 10 minuter för hand, tills den känns smidig. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk cirka 30 minuter.
5. Arbeta ner degen med maskin eller knåda den lätt på mjölat bakbord. Dela degen i 2 delar. Kavla ut varje del till en avlång kaka ca 50x40cm.
6. Rör ihop ingredienserna till fyllningen och bred ett tunt lager på 2/3 av degen.
7. Vik över den tredjedel som inte har någon fyllning in mot mitten. Vik sedan över en tredejedel med fyllning in mot mitten.
8. Skär 20 remsor ca 2½cm breda, snurra sedan remsa för remsa och vik ihop till en rund bulle.
9. Låt jäsa i ca 40 min under bakduk.
10. Pensla med vispat ägg och strö över pärlsocker.
11. Grädda i ugnen i ca 5-7minuter i 250grader.
12. Låt svalna på galler under handduk.
NJUT!
/Sofia

1 kommentar:

  1. Tack för receptet! Fantastiskt goda bullar. Jag bakade dem i förmiddags och tog med dem som fika till bostadsrättsföreningens gårdsdag - och nu är dom slut. Och alla sa att de var supergoda!

    SvaraRadera