Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



torsdag 15 mars 2012

En sorts Nicke Nyfiken tårta.


Nu har vi firat 3-åringen i huset! Det var ju en Nicke-Nyfiken tårta som stod på önskelistan... Först tänkte jag göra den som Buttercream transfer, men sen var jag inte så upplagd för det. Jag ville gärna testa choklad-sockerpastan jag säljer i butiken (den var jättegod!) och så ville jag testa den nya spetskant- utstickaren
Så jag testade att göra en liten Nicke som skulle sitta på tårtan! Övning ger väl färdighet och jag skulle nog behöva göra många fler =) Men 3-åringen blev nöjd!
Till baket använde jag en ställbar form som jag måste rekomendera. (finns också i Ditt Skafferi) Kakan kan bli mellan 18-30 cm i diameter och den är så hög att den är superbra när man sen ska fylla tårtan. Det är väldigt smidigt att göra lagren i formen , sen kan man låta den stå över natten och safta till sej, så är den stabil o fin att dekorera dagen efter. Jag använde mej av de här recepten till fyllningarna:

Jordgubbsmousse
300g jordgubbar (frysta)
4 msk snabbmarsanpulver
2 tsk gelatinpulver
1,5 dl vaniljyoghurt
3 dl vispgrädde
Blanda ut marsanpulvret i jordgubbarna och vispa sedan ihop alltsammans, rör ut gelatinet enl anvisningarna och vispa i. Låt stå ett tag i kylen så den sätter sej.

Chokladmousse
150g choklad
100g naturell färskost
2 dl grädde

Bryt eller hacka chokladen i bitar, smält den ihop med grädden på spisen, grädden får inte börja koka! Sen får grädden svalna, den behöver minst 5 timmar i kylen, men gärna över natten. Sedan vispar man bara ihop chokladgrädden med färskosten
Lite favorit-recept, för det blir inte så väldigt sött!
Sen måste man ju "fodra" tårtan när man använder sockerpasta, annars smälter den och börjar rinna i kontakten med grädden. Jag gjorde en vanlig smörkräm, men tog i lite kakao, mest för färgens skull.

Pärlor, ljus, färger, tårtfat och sockerpasta som jag använt till tårtan finns givetvis de också i Ditt Skafferi
/Annett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar