Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



fredag 2 mars 2012

Jordgubbs och citroncupcakes med ätbara formar!


Nu har jag provat de ätbara cupcakeformarna, kul grej måste jag säga. Med tanke på att jag bakade saftiga cupcakes med en frosting som är ganska lös så var det väldigt praktiskt att man kunde äta upp formarna:) Inget kladd eller spill. Hur de smakar är lite svårt att beskriva, har ni ätit flygande tefat(godisarna som innehåller surt eller salt pulver)? Lite den känslan är det. Vill ni prova dem finns de här
Här är receptet på cupcakesen:

125g rumsvarmt smör
2,5dl socker
2ägg
2tsk vaniljsocker
Skal och saft av en citron
2,5 dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1 nypa salt
1dl mjölk
2dl jordbubbar i bitar

1. Sätt ugen på 175 grader.
2. Vispa smör och socker fluffigt.
3. Tillsätt ett ägg i taget och vispa.
4. Blanda ner vaniljsocker och citron.
5. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en seperat bunke.
6. Vispa ner mjölblandningen och mjölken omvartannat.
7. Tillsätt jordgubbarna.
8. Fyll muffinsformarna till 2/3 delar och grädda i ugnen ca 15-20min.
9. Låt dem svalna på ugnsgallret.

De är goda precis som de är, men själv gjorde jag en frosting med samma smaker.
Receptet la jag in i ett separat inlägg.
Trevlig helg!
/Sofia

3 kommentarer: