Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



torsdag 8 mars 2012

Favorit chokladcupcakes!


I helgen bakade jag mina favorit chokladcupcakes, de blir alltid väldigt goda!
De hamnade i frysen allihopa(nästan), det kommer inlägg längre fram med vad jag ska ha dem till. Receptet räcker till 18 normalstora muffins. Givetvis kan man ha frosting på dem också, men eftersom jag inte ska använda dem än så gjorde jag ingen nu. Men jag skriver ner den frosting jag brukar använda ändå:)

Muffins:
3 3/4dl vetemjöl
1tsk bakpulver
3 1/4dl farinsocker
225g rumsvarmt smör
2 ägg vitan och gulan separerade
100g smält choklad
2tsk vaniljsocker
1dl mjölk

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda mjöl och bakpulver och ställ åt sidan.
3. Vispa samman socker och smör, tillsätt äggulorna och vispa väl.
4. Tillsätt den smälta chokladen och vaniljsockret och blanda noga.
5. Tillsätt mjöl och mjölk omvartannat och vispa ordentligt.
6. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ner i smeten.
7. Fyll formarna med smet och grädda i ca 20 min i ugnen och låt svalna på galler.

Frosting:
115g rumsvarmt smör
1msk mjölk
115g smält Marabou 70% med smak av hallon
2tsk vaniljsocker
1½dl florsocker

1. Vispa smöret i en skål och tillsätt mjölken till en slät konsistens.
2. Rör ner chokladen och vaniljsockret.
3. Vispa ner florsockret till en tjock krämig smet.
4. Bred frostingen på muffinsen. Vill man spritsa får man göra en större sats för att det ska räcka till alla muffinsen.

Det fina kakfatet på bilden kommer givetvis från Ditt skafferi/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar