Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



fredag 23 mars 2012

Rosspritsning, blad för blad!


Hittade en video på hur man kan spritsa en sån här ros på youtube.
Mitt första försök tyckte jag liknade mer en pion än en ros, men fin tyckte jag att den blev iallafall:)
Om det är någon som har lust att prova hittar ni videon här
Allt man behöver är en sprits med tyll nr 104 från wilton eller liknande.
Jag spritsade med vanlig smörkräm, ett recept från Bengtssons baksida.
På videon spritsar de på en blomnål men jag tyckte det var smidigare att spritsa direkt på muffinsen. Såg lite svårt ut att föra över den på muffinsen från blomnålen och jag tyckte nog att det gick bättre att spritsa direkt på.

Smörkräm:
115g rumsvarmt smör
250g florsocker
2tsk kokande vatten

1. Vispa smöret fluffigt.
2. Tillsätt florsockret lite i taget.
3. Fortsätt vipsa och tillsätt vatten och ev färg eller smaksättning.

Förslag på smaksättning:

Vanilj: 2 tsk vaniljsocker
Choklad: 15-30 g kakaopulver eller 50 gram smält, avsvalnad choklad
Citrus: 2 tsk finrivet skal av citron, lime eller apelsin.
Kaffe: 4 tsk pulverkaffe upplöst i de två teskedarna kokande vatten
Likör: 3 tsk valfri likör
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar