Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



måndag 26 mars 2012

Ostbröd med surdeg!


Det här med surdeg är inget jag provat förut men nu kände jag att det var dags. Hittade ett grundrecept i Leilas One more slice som jag provade. Första försöket misslyckades dock men jag använde vanligt vetemjöl och tydligen är det bättre att använda ekologiskt. Så jag gjorde ett nytt försök och det gick mycket bättre.
När surdegen var klar passade jag på att baka ett ostbröd från samma bok, har nämligen 3-års kalas nästa vecka. Ostbrödet känns trevligt att bjuda på då det är bullar som jäst ihop så det blir som ett brytbröd. Här är recepten:

Surdeg av vete:

Dag 1
2dl ljummet vatten
2½dl ekologiskt vetemjöl
1msk honung

Dag 3
1dl ljummet vatten
1½dl ekologiskt vetemjöl

Dag4
1dl ljummet vatten
1½dl ekologiskt vetemjöl

1. Vispa vatten, mjöl och honung för dag 1 till en slät massa i en glasburk. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 2 dygn(ställde min ovanpå kylskåpet).
2. Tillsätt vatten och mjöl under dag 3, vispa massan slät igen. Täck med plastfolie och låt burken stå i rumstemperatur i 1 dygn.
3. Tillsätt vatten och mjöl under dag 4, vispa massan slät. Täck med plastfolie och låt burken stå 1 dygn. Sen är surdegen förhoppningsvis klar. Den ska bubbla i degen.

Ostbröd:

25g färsk jäst
5dl ljummet vatten
1 3/4msk flingsalt
2tsk honung
2tsk ljus sirap
1dl olivolja
1dl surdeg av vete
13-14dl vetemjöl
200g lagrad hårdost
200g fetaost

olja till plåten, flingsalt, torkad oregano och riven hårdost att strö över brödet.

1. Smula jästen i en bunke och lös upp den i vatten. Tillsätt flingsalt, honung, sirap, olivolja och surdeg.
2. Tillsätt vetemjöl, lite i taget och knåda degen i maskin på medelhastighet i ca 10min tills den är smidig och elastisk.
3. Strö över lite vetemjöl och jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i 1½-2 timmar.
4. Dela degen i två bitar, tryck eller kavla ut degarna till rektangulära plattor, strö över riktligt med riven ost och smulad fetaost. Rulla till en rulle, från långsida till långsida.
5. Pensla en plåt med olja. Skiva varje brödrulle i 9 skivor och lägg dem på plåten med snittytan uppåt med ca 1cm mellanrum(bullarna ska jäsa fast i varandra).
6. Sätt ugnen på 200 grader.
7. Jäs under bakduk i ca 45min.
8. Pensla bröden med lite vatten, strö över flingsalt, oregano och riven ost.
9. Grädda i mitten av ugnen i 20-25min.

Nästa gång jag gör surdeg ska jag prova att göra av råg istället:)
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar