Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



fredag 16 mars 2012

Chokladbiskvier i långpanna!


Jag är väldigt svag för chokladbiskvier, men inte så förtjust i att baka dem tills jag hittade detta recept för några år sedan. Att baka dem i långpanna förenklar bakningen betydligt, men den goda smaken är densamma:)

Chokladbiskvier i långpanna:

Botten:

500g mandelmassa
3st äggvitor

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Riv mandelmassan och blanda den med äggvitorna till en jämn smet.
3. Bred ut i en långpanna och grädda ca 10-15 minuter.
4. Låt svalna, väldigt viktigt så inte smörkrämen smälter. Jag ställer den i kylskåpet en stund.

Chokladsmörkräm:

225g rumsvarmt smör
3dl florsocker
3st äggulor
3msk kakao

1. Rör ihop smör och florsocker.
2. Blanda ner äggulorna och kakaon.
3. Bred ut krämen på den kalla botten.
4. Ställ kallt för att stelna. Jag låter den stå i frysen en stund.

Garnering:

175g mörk choklad
några droppar matolja

1. Smält chokladen plus några droppar matolja över ett vattenbad. Bred ut chokladen över kakan. Skär i rutor med en varm kniv annars spricker chokladen. Kan vara lite svårt att skära den fast kniven är varm så denna gången skar jag kakorna innan jag bredde ut chokladen på kakorna. Så då behövde jag ju bara skära chokladen och det hanna jag innan den stelnat så då sprack den inte heller.
Dekorerade dem med lite gult oblatströssel från Ditt skafferi./Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar