Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



tisdag 13 mars 2012

Mini Jordgubbs- och citroncupcake fylld med nötcreme och toppad med Marängsmörkräm


När jag gjorde dessa cupcakes använde jag receptet på Jorgubbs- och citroncupcake som finns här
Sedan fyllde jag dem med Nötcreme som man köper bland lösgodiset:) Har alltid gillat Nötcreme och förr stod det ju på förpackningen att den kunde användas till spritsning av kakor:) Så jag ville prova detta.
Ovanpå detta spritsade jag en Marängsmörkräm som jag färgat ljugrön:

Marängsmörkräm:

4 äggvitor
3dl strösocker
Saft av 1 citron
400g rumsvarmt smör

1. Blanda äggvitor, socker och citronsaft i en rostfri bunke. Vispa kraftigt över kokande vattenbad till den tjocknar, sockerkristallerna har smält och den uppnår 65 grader.
2. Tag av den från vattenbadet och vispa marängen kraftigt till den svalnat. Detta tar ca 10min så vispa gärna i en köksmaskin på hög hastighet, kan bli lite jobbigt med elvispen.
3. Tillsätt till sist smöret i omgångar under långsam omröring.
Receptet kommer från Leila Lindholm.

Tyckte att kombinationen var god och fräsch, kanske att Nötcremen fick för lite utrymme. Men eftersom det var en minicupcake var det svårt att ta i så mycket.
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar