Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



fredag 9 mars 2012

Surdegskakan Herman!


Igår kväll rörde jag ihop en Herman. Är det någon mer som fått en vänskapskaka Herman någon gång? Ett kedjebrev i form av en naturlig surdegskaka. Jag är en sån person som hatar alla former av kedjebrev så när jag fick frågan om jag ville ha en Herman blev jag väldigt skeptisk. Men när jag smakat på det färdiga resultatet var jag helt såld. Det är nog den godaste mjuka kakan jag ätit:) Enda kruxet är ju att det tar 10 dagar innan man kan baka den.
Har inte provat att starta den förut men nu gör jag ett försök! Vill ni prova kommer receptet här:

Rör ihop:
2dl mjölk
2dl mjöl
2,5dl socker

Ställ bunken på köksbänken med en kökshanduk över degen. Obs! degen måste stå framme i kylskåpet dör den.

Dag 2: Rör i Herman 2-4ggr under dagen.

Dag 3: Som igår.

Dag 4: Herman är hunrig! Mata med följande:
2dl mjölk
2dl mjöl
2,5dl socker

Dag 5: Som dag 2

Dag 6: Som igår

Dag 7: Som igår

Dag 8: Som igår

Dag 9: Herman är hunrig igen. Mata med samma som sist. Dela Herman i 5 lika stora delar och ge 4 av dom till dina vänner, med en kopia på dessa instruktioner.

Dag 10: Herman är jättehunrig! ge honom följande:
1,5dl matolja
3 ägg
3tsk bakpulver
2 rivna äpplen
2,5dl socker
3,5dl mjöl
1tsk salt
100g hackad choklad
2tsk kanel

Blanda allt och grädda i en stor smörjad och bröad form i 175 grader i nedre delen av ugnen i ca 45min.

Jag lovar det blir jättegott! Så vi får se hur många jag ger bort eller om jag behåller alla 5 själv:)
Nu står han iallafall ovanpå mitt vitrinskåp i köket och gottar till sig i min fina gröna skål från Riess:)

1 kommentar:

  1. Äntligen har jag hittat receptet jag letat efter och fantiserat om.Fick en bit av Herman en gång och tyckte inte den var något speciellt.Nästa dag BARA ÄLSKADE JAG DEN!!
    Nu kan jag själv baka den från grunder och behålla ALLA fem delar själv.Tack!!

    SvaraRadera