Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



torsdag 19 april 2012

Twixkakor!


Denna vecka har jag börjat skola in min lilla prinsessa på dagis, vi har världens bästa dagis med gulliga fröknar. Tänkte därför ta med lite fredagsfika imorgon:) Hittade detta recept på Cupcakesfluffan och tänkte att det kunde passa bra. En mördegsbotten med kolafyllning som är täckt med mjölkchoklad. En riktig godiskaka som påminner om godiset Twix, därav namnet!
Här är receptet:

Botten:
4dl mjöl
½dl socker
125g rumsvarmt smör

Kola:
175g smör
2dl socker
3dl grädde
½dl ljus sirap

Garnering:
200g mjölkchoklad

1. Ställ ugnen på 175 grader.
2. Blanda ihop samtliga ingredienser till botten. Tryck sedan ut degen i en ugnsform på ca 20x30cm, jag klädde min med bakplåtspapperoch grädda i ca 20 minuter.
3. Blanda alla ingredienser till kolan i en stor kastrull. Och låt koka i ca 40- 50 minuter på låg värme. Gör kulprovet för att se när kolan är färdig.
4. Bred sedan ut kolan över kakbotten. Låt stå kallt.
5. Smält mjölkchokladen över ett vattenbad eller i mikrovågsugnen bre sedan ut detta över kolafyllningen
6. Låt stå svalt.

Jag dekorerade mina kakor med rosa sockerpärlor:)
/Sofia

3 kommentarer:

  1. Dom är riktigt goda dom där kakorna =)

    www.sofsan.se

    SvaraRadera
  2. Javisst är dom:) Tyvärr glömde jag asken som jag gjort till fröknarna:( Men dom får väl få en måndagskaka istället:) /Sofia

    SvaraRadera
  3. Måste testas!
    Ser såå goda ut!
    tänkte fråga min son fyller snart fyra, galen i Blixten! har du några tips hur jag kan göra bästa tårtan för honom? fyllning för en fyra åring:) ?
    Kram från Elle

    SvaraRadera