Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



tisdag 3 april 2012

Glutenfria citroncupcakes i form av Blixten McQueen


Äntligen färdig! Imorgon ska sonen bjuda på födelsedagsfika på dagis. Eftersom det finns ett barn som är glutenallergiker bestämde jag mig för att baka glutenfria cupcakes till allihopa. Kan inte vara roligt som barn att alltid få något annat för man inte tål det de andra äter. Sen dekorerade jag dem som jag visat i ett tidigare inlägg till Blixten McQueen en av sonens många favoritfigurer. Receptet hittade jag på Annicake.

Till ca 15 mellanstora citronmuffins:

125g rumsvarmt smör
2dl socker
2 ägg
4½dl glutenfri mjölmix (alt vanligt mjöl)
2tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
1krm salt
1 citron, skal + saft
0,75dl kesella

1. Vispa smör och socker
2. Tillsätt äggen, ett i tagetoch vispa mellan
3. Riv ner citronskalet och kläm ur saften
4. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner, växelvis med kesellan.
5. Häll upp i formar och grädda i 200* mitt i ugnen, ca 15 min för mellanstora muffins, större kan behöva ca 20 min.

Låt svalna helt

Citronfrosting
100g philadelfiaost
50g smör
saft och skal av ½ citron
1tsk vaniljsocker
5dl florsocker
Vispa ihop och låt stå kallt en stund innan den spritsas på cupcakesen.
Dekorera efter egen smak och tycke:)
/Sofia

2 kommentarer:

  1. Tack...har själv en glutenfri femåring...blev varm i hjärtat av din tanke och engagemang.

    Imorgon har jag lovat att vi skall baka cupcakes tillsammans...receptet låter hur smarrigt som helst.

    Tack. Gluten Mamma

    SvaraRadera
  2. Tack för din fina kommentar:)
    /Sofia

    SvaraRadera