Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



onsdag 25 april 2012

Liljor!

Igår fick vi en rolig tårtbeställning tills i maj! Ett av önskemålen var liljor i sugarpaste. Det uppstod då lite tveksamheter hur liljor egentligen ser ut:) Finns ju många olika sorter och vi blev faktiskt lite osäkra på vad som önskades. Fick givetvis bli en lång stund vid datorn för att kolla in andra tårtor med liljor, blev väl egentligen inte mycket klokare där. Men Annett hade iallafall utstickare som passade till en sort liljor. Men jag tyckte att de blev lite små så jag försökte bygga ihop en egen blad för blad, inte helt enkelt. Så jag slängde snabbt iväg en beställning på en ny utstickare:) Men när jag började prova lite blev jag nog egentligen nöjd med de jag hade! Typiskt mig att handla först och tänka sen.



Nästa utmaning med dessa blommor är färgen, de ska vara vita men på något sätt ska vi bryta av med mörklila. Att hitta färdigt strössel eller liknande som är mörklila blir nog svårt, så det blir till att exprimentera lite. Idag provade jag att blanda rött och blått glitter för att se om det såg lila ut. Resultatet blev lite sådär, kollar man inte för noga går det nog bra:) Wiltons lila gelefärg utblandad med vatten målade jag blommorna med. Lila sockerpärlor verkar inte heller finnas så då provade jag att färga kristyr lila och spritsa i blommans center. Har lite andra saker jag vill prova men det återkommer jag med en annan gång.
Resultatet blev ju två ganska olika liljor och jag antar att det är en smaksak med hur man vill att den ska se ut. Själv tycker jag nog bäst om den första liljan.
Har ju tyvärr ingen kamera så färgerna blev inte riktigt bra på korten.
Har ni förresten listat ut vilken typ av tårtor vi ska baka?

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar