Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



måndag 2 april 2012

Maräng-kycklingar!

I söndags hade jag lite lugnt i butiken och då brukar det passa bra att baka lite, eftersom jag ändå har koll ut om det kommer någon! Har haft en idé i huvudet om små maräng-kycklingar, så det fick det bli.

Jag använde det här receptet till smeten, från gamla hederliga Sju sorters kakor:
3 äggvitor o 2 dl socker vispas över ett vattenbad tills sockerkristallerna smält och smeten är fast. Sedan tar jag av skålen och vispar till smeten är kall och går att forma. Ugnstemperaturen ska sen vara på 100 grader och de är klara efter ca 45 min.

Jag tog i lite gul pastafärg (Wilton)men såg efter att de varit i ugnen att jag skulle tagit mer.
Sen använde jag en rund tyll (2A) och försökte göra kropp o huvuden....några blev hönor, några blev kycklingar och några blev en gul marängklick =)
Med lite smält choklad och lite röd tårtgel så....


När jag bakar maräng och får en massa äggulor över så gör jag nästan alltid lemoncurd! Det är såå gott. Ett litet kex, scones eller blanda i lite grädde som mellanlägg på tårtan mmmm... Jag har alltid använt Leilas recept och det hittar ni HÄR.


En av mina "husgudar" när det gäller bakning är Mia Öhrn, jag gillar det hon gör och hennes blogg är jättemysig! När jag kikade in där strax innan jag skrev detta så hade hon just en massa tips på vad man kan göra med överblivna äggulor och äggvitor!
/Annett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar