Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



måndag 25 juni 2012

Test & rest-tårta!

Idag ville jag testa ett nytt recept på tårtbotten som B på mitt jobb gjorde till vår midsommartårta, den var så god! Sen hade jag en vitchokladfrosting från ett tårtrecept som jag var nyfiken på...och lite jordgubbar kvar i frysen!

Resultatet blev jättegott och jag har fått ett nytt favorit-tårtbotten-recept! Enkelt dessutom:

3+3+3+2+1

3 ägg
3 dl socker
(vispas hårt o länge!)
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
(blandas och vänds ner i äggsmeten)
1 dl kokande vatten
(rörs ner i slutet)

Jag hade en 22 cm form och resultet blev en hög, fin botten som var lätt att dela!
Fyllningarna är inget märkvärdiga , utan bara marsansås, jordgubbar o grädde. Jag spacklade grönfärgad grädde över hela tårtan, sen skulle jag testa lite vit chokladfrosting från Linda Lomelino, men egentligen mest för att jag ville se om det HÄR sättet att få smeten i spritsen var bra! Klicka på länken o titta på filmen, för det var verkligen jätte-smart!!! (orkar inte förklara...bara se filmen...)

Här är receptet på frostingen(jag gjorde halva):
200g vit choklad
100g osaltat rumsvarmt smör
200g philadephiaost
2-3 dl florsocker
ev rosa pastafärg
Smält cholkaden i ett vattenbad, låt svalna
Vispa smör o philadephiaost krämigt
Vispa ner chokladen o sedan florsocker + ev pastafärg.

Frostingen blev lite lös, annars hade jag nog spritsat lite mer, men grannarna var på intåg. Nu har den stelnat lite mer i kylen, så morgon blir det nog några cuppisar oxå!
/Annett


http://dollarstorecrafts.com/2011/09/mind-blowing-cake-decorating-tip/

1 kommentar:

  1. Hej! Hur länge ska den gräddas i ugnen och vilket gradantal ska ugnen stå på? Mvh Nathalie

    SvaraRadera