Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



tisdag 19 juni 2012

"Fjärilsmuffins" , mördegskakor och lite glasyr!





Här har jag lekt loss lite med Wiltons pastafärger både i mördeg, cupcakesmet och glasyr... ;Måste säga att den blå gjorde mej lite besviken i mördegen, den blev grön. Men så bakar jag ju med ägg från mammas höns, som får gå ute, så gulorna är verkligen gula =) Blått+gult är som bekant = grönt...
Testade fjärils-silicon-formen från Skafferiet ihop med ett nytt cupcakerecept från Bakerella.
Alltid lite trixigt med cups i översättningen, så jag skriver inte ut receptet för jag blev inte helt nöjd med mina... ska testa en gång till, med lite andra proportioner. Sen satte jag upp några av fjärilarna på pappersugrör, jättesött!

Mördegsknapparna såg jag på nån annan blogg (hittar inte vilken, tyvärr...)och var tvungen att testa för det var så fint i burken.
Recept från mia Öhrn!

Mördeg
2,5 dl (150 g) vetemjöl
0,5 dl strösocker
1 krm salt
100 g kylskåpskallt smör
1 äggula


Det är riktigt kul att glasera och det kommer säkert fler inlägg o recept i sommar!

Glasyren får ju inte bli för hård till det här, eftersom man vill att den ska flyta ut lite , men inte för mycket! Jag blandade i lite olika glas och snodde ihop egna spritspåsar av trekantigt papper från Wilton, funkade fint eftersom jag bara skulle leka lite!
Så här gör jag glasyr
Vispa en äggvita medelhårt, häll i florsocker efter hand + ev lite saft från en citron. Till glasering av platta kakor, sluta när du kan forma små toppar, till pepparkakshus vispar jag hårdare glasyr, som inte flyter ut.
Det mesta ni ser på bilderna finns på dittskafferi.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar