Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



söndag 3 juni 2012

Konfirmations-tårta


Då var det dax för en tårta igen! Den här gången fick vi göra en konfirmationstårta till Elin. Fyllningen är hallon och citron mousse, som vi gjort förut! Bottnen är bakat i en form som ser ut som en uppslagen bok, den finns givetvis att köpa hos Ditt Skafferi, där finns även pastafärgerna till dekorationerna och utstickarna till de stora blommorna.

Nytt för denna tårtan är smörkrämen. Den här gången gjorde vi en mjölksmörkräm, hittad hos Tove. Man bara vispar 400g smör med en burk kondenserad mjölk, ca 5 min. Jag vispade smöret fluffigt först. Smakar lite smörkola.... Nästa gång ska jag testa att koka burken ett par timmar först. Då får man ju en mer kola liknande konsistens på mjölken och jag tror den smörkrämen blir ännu godare och även kan användas som frosting! Det blev över ganska mycket, så jag tror den här satsen räcker till 3 vanliga tårtor.
Ha en skön söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar