Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



fredag 8 juni 2012

Rabarberpaj - lätt som en plätt!


Jag gör nästan alltid smulpaj när jag gör paj, men nu när tidningarna svämmar över av rabarber-recept så tänkte jag att det var dax att testa nåt nytt!
Väldigt enkelt och snabbt dessutom:

Smält 100g smör i en rätt stor kastrull, ta av den från värmen och
Rör i:
2 dl strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Häll ut smeten i en smord och ev bröad form, ca 24 cm
Skär 100g rabarber (2-3 stänglar) tunt och blanda med lite potatismjöl, lägg dom på smeten. Sen skulle man grovriva 100g mandelmassa över, enligt receptet....men eftersom jag inte hade det hemma så blev det lite smulpaj på iaf!
Smälte 100 g smör och i med ca 1 dl av socker o mjöl... Knaprigt och gott ovanpå!
175 grader i 25-30 min
Finaste ugnsformen kommer givetvis från Ditt Skafferi
Det blev vaniljsås till också, men grädde eller glass skulle också vara gott!

Misstänker att det blir många varianter på den här i sommar, jordgubbar, krusbär, vinbär, äpple, nektarin.....skriv gärna en kommentar om ni testar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar