Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



söndag 1 juli 2012

Brownietårta med hallonmousse!


Det har blivit lite dåligt med inlägg denna vecka för min del men nu tänkte jag lägga in ett recept som jag provade till midsommar. Receptet hittade jag i senaste nummret av Buffé och heter Monas Brownietårta med hallonmousse. Resultatet blev gott men tyvärr misslyckades jag lite med hallonmoussen, den ville inte riktigt stelna. Men jag tror att det berodde på att jag hade lite för bråttom att blanda hallongelén med grädden, så nästa gång ska jag vänta längre:)

Browniebotten:
120g mörk choklad
100g smör
2½dl socker
2 ägg
1½msk vaniljsocker
1krm salt
1½dl vetemjöl

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Bryt chokladen i bitar. Smält choklad och smör över ett vattenbad.
3. Tillsätt socker och blanda väl.
4. Tillsätt äggen, ett i taget.
5. Tillsätt vaniljsocker och salt.
6. Vänd ner mjölet.
7. Smörj en form med löstagbar kant. Klipp ut en rundel bakplåtspapper och lägg i botten på formen och häll i smeten.
8. Grädda i mitten av ugnen 25-30min. Låt svalna.

Hallonmousse:
250g frysta, tinade hallon
1dl gelesocker multi
2tsk vanijsocker
3dl grädde

1. Mixa hallonen. Passera genom en finmaskig sil. Koka upp den släta hallonpurén med gelesocker. Ta från värmen. Rör ner vaniljsockret.
2. Vispa grädden fluffig. Vänd ner gräden i hallongelén då den har börjat stelna något.
3. Bred hallonmoussen över browniebotten(låt formens kant sitta kvar). Låt stå i kylen minst 3 timmar, gärna över natten.och dra av bakplåtspappret och lägg tårtan på ett fat. Garnera med spritsad grädde och färska hallon.
4. Vid servering: Lossa tårtan ur formen

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar