Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



tisdag 17 juli 2012

Biskvier!


Som jag skrev i ett tidigare inlägg har det sugit rejält i baktarmen det sista. Hinner inte alls med så mycket som jag vill. Den lätta jordgubbskakan som jag bakade härom dagen gav ingen tillfredställelse alls:( Så nu fick det bli något lite mer avancerat utan att det är för svårt. Har ju tidigare lagt ut ett recept på chokladbiskvier i långpanna men denna gång fick det bli vanliga biskvier. Ska väl erkänna att jag inte bakat biskvier sen jag var 12-13 år och misslyckades totalt. Men nu kände jag att det var dags igen:) Jag gjorde halva satsen med vanliga chokladbiskvier och den andra halvan som hallonbiskvier. Recepten plockade jag lite här och där. Bottnarna är Leilas recept. Det blev 30st för jag gjorde 1½ sats.

Håller även på att övar mig lite på rosor inför kommande bröllopstårtor. Denna sprejade jag med bronzespray. Lite kul dock inget som ska vara på någon tårta!


Biskvier:

375g mandelmassa
2,25dl socker
3st äggvitor

1. Blanda ingridienserna.
2. Spritsa ut på plåtar med bakplåtspapper.
3. Grädda i ugnen i 175 grader i ca 13 min.
4. Låt svalna. Ta loss dem. Är de svåra att få bort från bakplåtspappret, fukta det på baksidan.

Hallonsmörkräm:
200g rumsvarmt smör
4dl florsocker
2st äggulor
4msk hallonpuréc
200g vit choklad
Rosa färg

1.Vispa ihop smör, florsocker, äggula och hallonpuré till en kräm.
2.Spritsa krämen på undersidan av biskvierna och bred den så att den bildar en topp och ställ sedan biskvierna i frysen.
(För att få hallonpuré koka hallonen med lite socker och sila sedan bort fröna)

Finhacka vit choklad och smält den i en skål över vattenbad, tillsätt rosa färg. Ta ut biskvierna när de är helt frysta och doppa sidan med smörkräm i den smälta chokladen. Låt stelna och förvara biskvierna kallt.

Chokladsmörkräm:
200g rumsvarmt smör
4dl florsocker
2st äggulor
4msk kakao
200g mörk choklad

1.Vispa ihop smör, florsocker, äggula och hallonpuré till en kräm.
2.Spritsa krämen på undersidan av biskvierna och bred den så att den bildar en topp och ställ sedan biskvierna i frysen.

Finhacka mörk choklad och smält den i en skål över vattenbad. Ta ut biskvierna när de är helt frysta och doppa sidan med smörkräm i den smälta chokladen. Låt stelna och förvara biskvierna kallt.

Mums!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar