Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



fredag 6 juli 2012

Hellre banankaka än bananflugor....

Det är bland det värsta jag vet, bananflugor alltså! Fällor med ättika och vinäger + att hälla kokande vatten i slasken morgon o kväll (dom lägger sina ägg där...), brukar ta slut på dom till sist. Fler tips någon?

Men det bästa är förstås att inte få in dom från första början =) Så därför slängde jag in de sista bananerna i kylen, vilket resulterade i ett gäng svarta bananer. Så det fick bli banankaka! Har bara testat ett recept, det i Sju sorters kakor, men det är så bra, så jag är inte sugen på nåt annat!
Här kommer det!

100g smör och 3 dl socker rörs krämigt
2 ägg tillsätts ett i taget
Blanda:
5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
Rör ner i smeten
Mosa 2 bananer
rör ner med ½ dl kallt kaffe


Jag gjorde dubbel sats och fick ett gäng bananmuffins oxå, mn receptet är till en form på 1,5 l.
Grädda kakan ca 1 tim i nedre delen av ugnen och muffins ca 15-20 min i 175 grader.
Denna månads tema i Månadens Sötsak är "hemifrån", jag vet inte om det är bananerna, flugorna eller Sju sorters kakor som får symbolisera hemifrån i det här bidraget....kanske allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar