Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



fredag 13 juli 2012

Jordgubbskaka!


Idag kom jag hem lite tidigare från jobbet och det har sugit i baktarmen i flera dagar, så nu fick det bli en jordgubbskaka. Hann ju med lite jordgubbsplockning tidigare i veckan så nu är frysen påfylld:)
På sommaren går det ju alltid åt mera fika iallafall hemma hos oss. SÅ då vill man gärna ha lite lättbakade recept, detta hittade jag på kokaihop.se. Kakan skall vara god tillsammans med grädde, men vilken kaka är inte det:)

Jordgubbskaka:

6st ägg
4½dl socker
4½dl vetemjöl
Jordgubbar
Smör
Pärlsocker

1. Rör ihop ägg och socker.(Ej vispa)Blanda i vetemjölet.
2. Smörj en långpanna 30x40 cm med margarin. Bred ut smeten i långpannan.
3. Lägg bitar av jordgubbar jämt fördelat över smeten. Efter tycke och smak.
4. Hyvla med osthyvel smör el margarin fördelat över kakan.
5. Strö på pärlsocker.Gräddas i 200 grader ca 25 min.
6. Skäres i bitar 8x8 cm när den svalnat

/Sofia

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag undrar var exakt ni hör hemma? Såg att ni ställer ut på Tea Corner här i Floby i höst. Jag håller själv på med tårtbakning och har börjat med homapartyförsäljning för Style & Fun Stuff så det vore kul att veta vad man har att tipsa andra om!

    SvaraRadera
  2. Hej Therese!
    Jag hör hemma i Tidaholm & Annett i Habo:)
    Vad kul att du hittat till oss, var hör du själv hemma? Låter spännande med Style&Fun stuff homeparty:)
    /Sofia

    SvaraRadera