Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



lördag 1 september 2012

Jespers cupcakes!



Vi firade en 30-åring på jobbet och jag fixade fikat. Det fick bli en annan variant på temat rabarber:) Jag lovar, nu är det nog sista inlägget med rabarber från mig i år;)
Jag bakade chokladcupcakes som jag fyllde med nötcreme och så toppade jag dem med rabarber- och marängsmörkrämen. Som ni förstår blir det ganska mäktigt men syran i rabarbern bryter mot det söta bra ändå:) Det blev 18 chokladcupcakes men smörkrämen räckte inte till alla, enligt receptet ska det räcka till 12st. Här kommer receptet:)




Chokladcupcakes:
3 3/4dl vetemjöl
1tsk bakpulver
2 dl socker
225g rumsvarmt smör
2 ägg vitan och gulan separerade
100g smält choklad
2tsk vaniljsocker
1dl mjölk

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda mjöl och bakpulver och ställ åt sidan.
3. Vispa samman socker och smör, tillsätt äggulorna och vispa väl.
4. Tillsätt den smälta chokladen och vaniljsockret och blanda noga.
5. Tillsätt mjöl och mjölk omvartannat och vispa ordentligt.
6. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ner i smeten.
7. Fyll formarna med smet och grädda i ca 20 min i ugnen och låt svalna på galler.
8. För att fylla cupcakesen använder jag en äppelurkärnare och gör ett hål i mitten på cupcaken sen spritsar jag i nötcreme. Sen är det bara att spritsa smörkrämen ovanpå och dekorera om man vill det:)

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar