Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



onsdag 19 september 2012

Marcarons - första försöket


Ja, jag har nog gjort ett försök innan, men det blev så illa så det räknas inte! Jag var skeptisk innnan jag började, tycker inte att de jag gjorde innan blev fina och har inte smakat någon som var sådär jättegod.... Mycket jobb för lite njutning helt enkelt. Men nu har jag ju fått in de här siliconmattorna i Ditt Skafferi och då var jag ju tvungen att testa igen!
Skållade och malde mandlarna själv, gick sådär...ett evigt silande.... Sen skulle jag nog ha rört i smeten lite till, efter vad jag har läst. För då flyter dom ut bättre och blir sådär släta och fina, men man får inte röra för mycket!

Sen blev det ju många fler än vad det fick plats på mattan, och eftersom dom ska ligga till sej på plåten i 1 timma så fick resten bli på bakplåtspapper iaf, med varierande resultat. Det som var kul var att då kunde jag spritsa lite hjätan, dom blev söta!
Men den stora överaskningen var att dom faktiskt blev jättegoda! Tack vare den underbara fyllningen... Mintchokladganache och vitchoklad med hallon! Det finns massor med recept på macarons, jag ska ge er det bästa efter nästa försök, men recepten på fyllningen måste ni ha nu!

Mintchoklad
50g Anton Berghs mintchoklad (fairtrade dessutom!)
½ dl grädde
Värm grädden till kokpunkten, slå den över den hackade chokladen och rör tills du har en blank härlig kräm!

Vitchoklad ganache med hallon
50 g vit choklad
½ dl grädde
30 g mosade hallon
Gör lika dant som ovan, rör i hallonpuren när chokladen svalnar av.

Ska testa ganachen med lite andra bakverk också! Väldigt god...
/Annett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar