Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



lördag 8 september 2012

Golftårta med blåbärsmousse och vit choklad.

Ibland får man beställningar som är en riktig utmaning! Det är alltid kul, speciellt när det är folk man gillar som ger umaningen =)Den här gången var det en kompis mamma som ville de sin sambo en kul födelsedagstårta, bestående av fyra golfbollar....som låg i gräs. Hittade en del "halva" golftårtor, men det skulle vi altså inte ha denna gång! Dessutom skulle tårtorna vara till 16-20 personer, så dom fick inte vara för stora.

Jag beställde hem en bollform från Wilton, men den hann inte komma. Så jag fick leta i skåpen och hittade perfekt storlek i en melaminskål från Rice
Så istället för vertikala lager klädde jag skålen med plastfilm, sedan rulltårte-bottnar, lager fyllning, mer tårtbotten och fyllning i sista lilla gropen och så lite kaka i mitten. Sen vek jag över plasten och tryckte till dom ordentligt och lät dom stå över natten. Innan jag skulle sätta ihop halvorna fick dom även stå i frysen nån timma, underdelen orkade inte riktigt med annars!

Fyllningen då? Vit chokladfluff och en ny blåbärsmousse som blev jättegod!

200g blåbär
2msk gelesocker (kokas med blåbären)
1 gelatinblad (låt ligga 5 min i kallt vatten, rör sen ner i blåbären.
½ dl marsanpulver rörs också ner när blåbären svalnat
vispa
2 dl grädde med
200g philadelfia ost och
1,5 dl florsocker
Rör ner de avsvalnade blåbärsröran och låt stå i kylen ett tag!
Det går fint att blanda i mer vispad grädde om man tycker den är för söt...eller ta mindre socker från början =)

Den vita chokladfluffen är gjord med 3 dl grädde och 180g choklad.
Sedan är bollarna spacklade med vit marängsmörkräm och klädda med Wiltons sockerpasta, för att det är den bästa att jobba med! Groparna i bollarna har jag tryckt till med en rundad pinne. Texten GAPO 1, 2 3 och 4 är för födelsedagsbarnet och hans golfvänner!
Bollarna ligger på en jättebricka med grön sockerpasta, en liten kulle i form av reservtårta och gräsmattan är grönt oblatströssel (kan hittas på www.dittskafferi.com)
Boll nr 4 är laktosfri, med en mangomousse istället för vit choklad. Men jag är inte helnöjd med den så det receptet får ingen plats här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar