Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



torsdag 23 augusti 2012

Marängtårta med vildhallon & blåbär!


En smarrig sommartårta som är en riktig sockerbomb:) Jag bakade en marängbotten efter ett recept som jag hittat på little dessert, sen kokade jag en kräm som hör till ett recept på Rice krispies tårta som jag fått av min kusin. Sen på med grädde och lite överblivna vildhallon och blåbär, skulle egentligen vara lite mer bär men det var vad jag hade hemma. Tårtan föll verkligen min sambo i smaken och hade strykande åtgång:)

Marängbotten:
2st äggvitor
1½dl socker

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Vispa äggvitorna tills de börjar skumma.
3. Tillsätt sockret, lite i taget.
4. Vispa till det blivit en fast massa som kan vändas upp och ner utan att rinna ut.
5. Stryk ut marängen på en plåt med bakplåtspapper i en rund form.
6. Grädda i ugnen i ca 1 timme.
7. Låt svalna och bygg upp en tårta!

Kräm:
3st äggulor
3/4dl socker
3/4msk mjöl
3/4dl grädde
100g smör
3/4tsk vaniljsocker

1. Koka upp äggulor, socker, mjöl och grädde på svag värme tills det tjocknar.
2. Tag av från plattan och rör i smör och vaniljsocker.
3. Låt svalna.

Bred krämen över marängbotten och vispa 3dl grädde och spritsa över tårtan. Lägga på ett par dl bär av valfri sort:) Sen är det bara att mumsa på!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar