Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



torsdag 9 augusti 2012

Citronchokladmousse!


Jag skulle göra en dessert som passade till någon som inte ska äta för mycket socker och hittade det här receptet på en blogg som heter Kedjegatan. Givetvis innehåller chokladen socker men det är ju inget extra tillsatt socker iallafall. Eftersom jag gillar sötsaker var jag lite skeptisk men jag måste säga att moussen blev väldigt god. Framförallt blev jag väldigt nöjd med konsistensen, den blev väldigt bra. jag serverade desserten tillsammans med färska vildhallon, blåbär och smultron. Man kan ju givetvis använda mörk choklad utan smak eller med någon annan smak.

Citronchokladmousse:
3 ägg
3 dl grädde
100g Marabou 70% Cocoa lemon

1. Dela vitorna från gulorna i varsin skål. Vispa vitorna hårt.
2. Vispa grädden hårt. Ta av lite om du vill ha grädde som garnering.
3. Smält chokladen i vattenbad.
4. Vispa sedan upp gulorna och rör i chokladen.
5. Rör ihop blandningen med grädden.
6. Vänd till sist i de hårdvispade äggvitorna försiktigt med slickepott och sleva upp i portionsformar. Moussen räcker till 5 portioner.
7. Ställ i kylen ca 2 timmar
8. Jag garnerade med lite hackad choklad och en blomma i sugarpaste.

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar