Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



måndag 2 december 2013

Pepparkakshus!



Ett pepparkakshus hör ju till traditionen så här är årets variant. Barnen fick varsitt hus att dekorera, vilket var mycket uppskattat:) Det stora huset har jag gjort med hjälp av mallar som jag hittade på en blogg som jag tyvärr inte hittade igen. De små husen har jag gjort egna mallar till. Det är kul att rita sina egna mallar men tycker man det är svårt är det bara att googla så får man mycket tips och idéer. Som ni ser på den lilla bilden så provade jag ett nytt sätt att dekorera taket på i år. Jag såg det på Pinterest och var tvungen att prova. Istället för kristyr så har jag använt sockerpasta  som jag kavlat ut och tryckt ut rundlar av och lagt på taket. Väldigt fint blev det och ganska lätt var det, tog lite tid bara.


Ett annat tips om man gillar att dekorera med pepparkakor är att göra en "pepparkaksgirlang". Jag bakade stora pepparkakshjärtan som jag gjorde hål i. Sedan dekorerade jag dem med kristyr ock knöt ett rött band i varje hjärta och knöt fast dem på ett grovt snöre som jag hängt upp på väggen. Det blev väldigt fint, tänk bara på att göra hjärtana tillräckligt tjocka så att de håller. Jag har haft några olyckor:( Så det är bra att göra några extra ifall någon går sönder.


Det finns både recept på pepparkaksdeg och kristyr här på bloggen. Själv så köper jag färdig deg när jag bakar pepparkakshus, tycker inte det är värt att göra egen när man ändå inte ska äta den:)

/Sofia 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar