Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



söndag 1 december 2013

Pepparkaksbullar med lingon

Så var det äntligen dags för första advent:) Förra året var jag & Annett väldigt ambitiösa på bloggen och la ut ett inlägg varje dag 1-24 december. I år så kommer vi nog inte att ha tid med det tyvärr men några roliga inlägg ska det allt bli. Första inlägget blir dessa bullar som är ett alternativ till lussebullarna. Jag tyckte att de blev väldigt goda. Receptet kommer från tidningen Hembakat och räcker till 15-20st.

Pepparkaksbullar med lingon:
25g jäst
3dl mjölk, ljummen
75g smör
1krm salt
1/2dl socker
1ägg
8-10dl vetemjöl
3/4dl lingon, frysta
florsocker

Fyllning:
100g smör
1dl socker
2-3 msk pepparkakskrydda

Garnering:
1ägg, uppvispat
pärlsocker

1. Smula jästen i en bunke. Häll i mjölken och smöret och blanda.
2. Tillsätt salt, socker, ägg och vetemjöl, lite i taget. Knåda degen kraftigt i några minuter.
3. Blanda lingonen med lite florsocker och knåda in dem försiktigt i degen.
4. Låt degen jäsa under bakduk i ca 40 min.
5. Fyllning: Kavla ut degen till en rektangel. Bred ut smöret på degen och strö över socker och pepparkakskrydda. Rulla ihop degplattan till en rulle och skär den i ca 1 1/2cm breda bitar. Lägg bullarna i pappersformar eller på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30min. Sätt ugnen på 250 grader.
6. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker.
7. Grädda bullarna mitt i ugnen i 5-8 min. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.



/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar