Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



söndag 28 oktober 2012

Man kan inte lyckas jämnt...


Så här i Halloweentider har jag funderat en del på vad jag ska hitta på för kul inlägg. Men tiden har väl inte riktigt varit med mig, men när jag kikade in på Bli min jäst idag så blev jag så inspirerad av hennes blodiga fingrar:) Så jag slängde ihop en deg direkt. Men trots att hon skrev att fingrarna växte en del i ugnen lyckades jag ändå göra dem alldeles för tjocka:( Innan de gick in i ugnen var de jättefina men tyvärr inte när de kom ut. Därför jag dekorerade bara de som var någorlunda ok. Så effekten blev tyvärr inte alls vad jag hade tänkt mig. Men är det någon som har lust att prova kommer receptet nedan, själv ska jag koncentrera mig på det som kommer sen. JULEN:)

 
Läskiga fingrar
 ca 25 stycken
Fingrar
125 g Rumsvarmt margarin
1 1/4 dl Florsocker
½ Ägg
2 Droppar bittermandelarom
 ½ tsk Vaniljsocker
3 ½ dl Vetemjöl
½ tsk Bakpulver
1/4 tsk Salt
Ca ½ dl Skållade mandlar
Blod & nagellack
Röd karamellfärg
2 ½ Florsocker
1 Äggvita
 
Gör så här:
1.Rör margarin, florsocker, ägg, bittermandelolja och vaniljsocker mjukt och smidigt.
2.Tillsätt mjöl, salt och bakpulver och arbeta ihop till en deg.
3. Låt vila i kylskåpet i ca 30 minuter.
4. Värm ugnen till 160°. Ta en liten degbit åt gången och forma ett finger, lite smalare än vad du har tänkt dig eftersom de flyter ut lite vid gräddningen.
5. Tryck ner en mandel som nagel. Forma knogar och skär “fingerveck” med en kniv.
6. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.
7.  Låt vila på plåten några minuter innan du lyfter dem.
 8. Antingen låter du fingrarna vara naturella (vilket i sig ser ganska läskigt ut också) eller så målar du naglarna med "blodet" och doppar ev. andra sidan av fingret i "blodet".
 /Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar