Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



tisdag 6 november 2012

Mussepigg tårta

Vincent önskade sej en Musse Pigg-tårta på 2 årsdagen! Efter lite research hittade jag en fin variant. Jag bestämde mej för att helt enkelt göra en rund botten , 2 öron av rosti-ringarna och sen bygga på lite haka.... När jag la emellan bottnarna såg allt fint ut...
 

 
Chokladmousse och jordgubbsmousse emellan....
Lite lat ikväll så jag orkar inte skriva ut recepten! Musse spacklades sedan med marängsmörkräm. Jag började sen att sätta fast den röda kanten. Sen kom den svåra biten. Jag hade ritat upp ansiktet efter förlagan, men det var lite klurigt att få kanterna snyggaspeciellt mellan ansiktsfärgen och det svarta. Kanten fick en rullad "list" och Musses kantlinjer till mun och ögon är också rullade. Men med facit i hand skulle jag gjort större öron, med bredare mellanrum och skurit bottnarna så ansiktet blir bredare, eftersom ansiktsfärgen lurar ögat lite och gör honom mer långsmal.
Får jag chansen igen blir det nog ett buttercream transfer istället....vi får se!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar