Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



söndag 14 oktober 2012

Maränger med choklad!


Vi pratade maränger en dag på jobbet! Hur man gjorde såna där stora härliga med choklad som finns på fiken. Så när jag kom hem på kvällen var jag bara tvungen att prova. Jag hade för mig att jag sett ett recept i Leilas A piece of cake, vilket stämde. Så nu var det bara att sätta igång. Tyvärr vände jag nog inte ner chokladen tillräckligt försiktigt så de blev inte så randiga som jag ville. Men smaken var det inget fel på!
Annars ligger fokus just nu på det som komma skall, årets höjdpunkt:) För er som inte alls hänger med nu så menar jag JUL! En enda stor bakorgie:) Vi kalasmammor håller på att ladda upp med en massa inspiration:) Vi har planerat en slags julkalender, där kommer vi varje dag i december fram till jul lägga ut recept och tips på julbak, ätbara julklappar och lite annat smått och gott!
Är bara tvungen att lägga upp en bild på mitt senaste inköp:) Blir så glad när jag ser dessa underbara muggar, nu hoppas jag bara att vi får chans att göra snögubbar i vinter. Muggarna kommer snart att kunna köpas på Ditt skafferi:)



Maränger med choklad:
7st äggvitor
5 1/4 dl strösocker
Saft av 1/2 citron
100 g mörk kvalitetschoklad 70%

1.Sätt ugnen på 130 grader.
2.Blanda äggvita, strösocker och saft av citron i en rostfri bunke.
3.Sätt bunken i ett vattenbad (över kokande vatten). Vispa för hand tills sockerkristallerna smält och marängen är cirka 60–65 grader.
4.Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen länge på hög hastighet med elvisp tills den svalna.
5.För chokladmaränger – smält chokladen i ett vattenbad och vänd ner den försiktigt så att marängen blir randig.
6.Klicka ut marängen med hjälp av två skedar i stora muffinsformar eller på en plåt med bakplåtspapper.
7.Grädda i mitten av ugnen i cirka 1 timme, marängerna ska vara lite sega i mitten.

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar