Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



söndag 7 oktober 2012

Banan & chokladkaka i långpanna.



Brunprickiga bananer blir det gärna hemma hos oss, så idag kände jag att jag var tvungen att ta hand om dem. Annett bakade ju en god banankaka i somras men givetvis var kanelen slut. Så jag gick ut och googlade lite:) På kokaihop hittade jag detta recept som jag gillade. Tyvärr har jag inte smakat på dem då jag har en paus från kolhydrater, men sambon godkännde dem! En snabb och enkel vardagskaka.

3st ägg
4,5 dl socker
225 gram smör
2,25 dl mjölk
6 dl vetemjöl
1,5 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2 st bananer
100 gram mjölkchoklad

Garnering:¨
Riven mjölkchoklad

Gör så här:
1. Smält smöret.
2. Hacka chokladen i små bitar och tillsätt det sist av allt i smeten.
3. Vispa ägg och socker pösigt.
4. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker, tillsätt det sedan i äggvispet tillsammans med mjölken.
5. Tillsätt det smälta smöret och mosade väl mogna bananer.
6. Tillsätt chokladen i smeten och häll upp i bakplåtsklädd långpanna, ca.30x40cm.
7. Grädda i ugnen i ca. 190 grader i ca. 20 minuter. Låt kakan kallna. Skär den i lagomt stora bitar.
8. Riv lite choklad över kakan när den svalnat.

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar