Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



fredag 19 oktober 2012

Focaccia med rödlök, körsbärstomater & basilika


Jag älskar focaccia men som jag skrivit förut så är jag ganska skeptisk inför brödbakning. Men samtidigt har jag ju hört att det ska vara ganska lätt så en dag kände jag att det fick vara slut på ursäkter:) Fort gick det och gott blev det. Jag valde att använda körsbärstomater, rödlök och basilika men det finns ju väldigt mycket annat att smaksätta brödet med. Allt handlar väl om vad man tycker om:) Receptet hittade jag i Leilas a piece of cake och blir två bröd.

25g färsk jäst
3dl ljummet vatten
0.5dl god olivolja
2msk honung
1msk flingsalt
7dl vetemjöl
Olivolja och flingsalt till plåten och utbakning

Skivad rödlök
Körsbärstomater
1 kruka färsk basilika

1. Vispa ut jästen med vatten, olivolja, honung och flingsalt i en bunke.
2. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg och knåda den i cirka 5 minuter.
3. Jäs degen till dubbel storlek i en bunke täckt med bakduk, i cirka 35 minuter.
4. Sätt ugnen på 220 grader, varmluft.
5. Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar, knåda den lite och lägg på två oljade plåtar med lite flingsalt i botten.
6.Platta ut degarna tills de är cirka 1-2 cm tjocka och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 30 minuter.
7.Sätt fingrarna i degen så att det formas en massa hål,tryck ner tomater, rödlök ocg basilika och ringla över rikligt med olivolja och strö över flingsalt.
8. Baka brödet i mitten av ugnen tills det är gyllene, cirka 10 minuter

/Sofia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar