Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



onsdag 13 februari 2013

Dubbla sockerhjärtan

Så här lagom till alla hjärtans dag så måste man ju baka något i form av hjärtan:) Jag fick en tidningspremuneration i födelsedagspresent på tidningen Hembakat, när jag fick det första numret hittade jag detta recept:) Som namnet antyder är det mycket socker i kakorna så det är ganska söööta. Men lite kul att man kan dekorera dem på olika sätt och i olika former.




Receptet ska räcka till 24-30st men jag skulle rekommendera att göra en halv sats. Tycker att degen räcker till väldigt mycket, lite för mycket.
Dubbla sockerhjärtan:
5dl socker
250g rumsvarmt smör
2ägg
1tsk bakpulver
1/4tsk salt
1dl mjölk
ca 12dl vetemjöl

Glasyr:
3dl florsocker
1-2 msk vatten
rosa färg
strössel
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Rör ihop socker och smör tills det är mjukt. Blanda i ägg, bakpulver, salt, mjölk och mjöl, lite i taget, till en smidig deg. Låt vila i kylskåp 1h.
3. Kavla ut degen på ett lätt mjölat bakplåtspapper. Stansa ur lagom stora hjärtan ganska tätt brevid varandra med en pepparkaksform. Ta bort degen runtomkring och låt kakorna ligga kvar. Ta en mindre pepparkaksform och stansa ut ett hål i mitten av hjärtat i hälften av kakorna. Lägg de små kakorna på en egen plåt med bakplåtspapper. Upprepa tills degen är slut.
4. Grädda kakorna mitt i ugnen i 10-12 min. De små kakorna gräddas i 8-10 min.
5: Glasyr: Häll florsocker i en skål. Tillsätt vatten , lite i taget. Rör ihop till en fast men bredbar glasyr. Droppa i lite rosa färg. Bred glasyr på det undre hjärtat och lägg försiktigt på ovandelen. Låt glasyren torka. Dekorera kakorna med glasyr och valfritt strössel.
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar