Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



söndag 17 februari 2013

Budapestlängd



Fick äntligen min Kitchenaid i veckan, som jag väntat på ett tag:) Så nu är baksuget stort. Funderade på vad jag skulle hitta på idag och bläddrade i min tidning 'Hembakat' fick syn på ett recept på Budapestlängd och blev väldigt sugen.



Botten:
150g hasselnötter
6 äggvitor
4dl socker
1/2dl marsanpulver för kokning
1/2dl maizena

Fyllning:
3dl grädde
1 burk konserverade mandarinklyftor ca 300g

Garnering:
Florsocker
Ca 25g mörk choklad

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Mal nötterna fint.
2. Vispa äggvitorna till skum. Häll i sockret under tiden du vispar till en fast och blank maräng.
3. Blanda nötter, marsanpulvret och maizenan. Vänd ner blandningen i marängsmeten.
4. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och bred ut marängsmeten jämnt ca 30x35 cm. Grädda i ugnen i ca 20 min. Låt svalna och vänd sedan upp den på ett annat bakplåtspapper och dra försiktigt bort det gamla.
5. Vispa grädden och låt mandarinklyftorna rinna av på ett hushållspapper.
6. Bred grädden över botten och fördela mandarinerna ovanpå. Låt det ligga så i ca 5 min innan du rullar ihop allt som en rulltårta.
7. Sikta florsocker över kakan. Smält choklad och ringla över.
Nu är det bara att njuta:)

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar