Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



söndag 27 maj 2012

Mors dag tårta!


Då var det dags att fira alla oss mödrar i vårt avlånga land:) Kan tänka mig att det äts mycket tårta idag!
Här är min tårta som jag ska fira min mamma och mormor med. Jag hade köpt ett lila band som skulle matcha blommorna på tårtan, tyvärr hittade jag inte det idag så det fick bli det som passade minst dåligt. Väldigt störande:(
Jag har som vanligt bakat en klassisk tårtbotten som jag fyllt med svartvinbärsmousse och citron- och chokladmousse. Sedan är den spacklad med grädde och på toppen är den täckt med vit marsipan och på sidorna chokladpinnar. Dekorationerna är gjorda av sugarpaste och målade med silverfärg och täckta med glitter.
Här är recepten på fyllningarna:

Svartvinbärsmousse:
250g frysta svarta vinbär
1dl socker
1tsk vaniljsocker
100g färskost
4 gelatinblad
2dl vispgrädde

1. Koka vinbären tills de mjuknar, 5-10 minuter.
2. Passera genom en sil.
3. Blötlägg gelatinbladen.
4. Blanda en del av vinbärsmoset med socker enligt smak, vaniljsocker och färskost.
5. Smält gelatinbladen i resten av vinbärsmoset och blanda ner i bär-färskostblandingen.
6. Vispa grädden och blanda ner också den. Låt stelna en stund i kylskåp innan du fyller tårtan.

Citron- och chokladmousse:
2,5dl grädde
150g vit choklad
1 ägg
Rivet skal+saft från ½ citron
1dl kesella kvarg

1. Vispa grädden.
2. Smält chokladen över vattenbad.
3. Vispa upp ägget och tillsätt chokladen, citronsaften och citronskalet under kraftig omrörning.
4. Rör ner kvargen och sist grädden.
5. Låt stå i kylen en stund innan du fyller tårtan.

Ha en skön Mors dag alla mammor:)
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar