Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



lördag 8 juni 2013

Morsdagtårta!



Den här tårtan bakade jag till mors dag i år. Jag tog bara en bild och glömde bort den. Men nu tänkte jag dela med mig av receptet som jag tyckte var bra. Tårtan blev väldigt god och inte så söt som man kan tro. Receptet kommer från tidningen Hembakat. Enligt receptet skall tårtan täckas med marsipan men det tyckte jag verkade ganska sliskigt men det är ju valfritt. Då är det bara att täcka tårtan med detta. Jag gjorde lite extra hallonmarängsmörkräm istället och spacklade hela tårtan med det. Dekorationerna är gjorda i sugarpaste.

Tårta med hallonmarängsmörkräm och vitchokladmousse:

Tårtbotten
175g smör
1½dl socker
½dl ljust muscovadosocker
1½tsk vaniljsocker
3 ägg
1½dl gräddfil
½dl kakao
3½dl vetemjöl
1½tsk bakpulver
½tsk bikarbonat

Hallonmarängsmörkräm
4st stora äggvitor (eller 120g)
2 1/4dl socker
250g smör
1tsk vaniljsocker
3 1/3dl tinade hallon

Vit chokladmousse
100g vit choklad
2 äggulor
3dl grädde

Gör så här:
1. Vispa ihop smör, socker, muscovadosocker och vaniljpulver fluffigt med elvis,
2. Tillsätt äggen och vispa en stund till.
3. Tillsätt gräddfil och kakao och blanda ihop med slev.
4. Rör ner mjöl, bakpulver och bikarbonat och blanda till jämn smet. Fördela smeten i 2 formar, ca 15-18 cm i diameter.
5. Grädda längst ner i ugnen i ca 30-35 min på 175 grader.
6. Mixa hallon till puré med handmixer och sila bort alla kärnor.
7.Vispa äggvitor och socker med i ett vattenbad tills sockret har löst sig eller tills blandningen uppnåt ca 60 grader. Häll smeten i en bakmaskin och vispa smeten vit och fluffig tills den svalnat.
8. Tillsätt smöret och vispa ytterligare några minuter. Om smeten blir för varm kyl den en stund.
9. Blanda hallonen i smeten och låt stå i kylen en stund.
10. Smält chokladen över vattenbad, låt svalna och tillsätt äggulorna.
11. Vispa grädden och vänd ner i chokladsmeten, kyl ett par timmar.
12. Dela bottnarna så att det blir 4 bottnar och lägga hallonmaräng och chokladmousse på alla bottnar. Sen spacklade jag tårtan med hallonsmörkrämen men det går ju också att täcka den med marsipan.

/Sofia





2 kommentarer: